نگرانی های مربوط به تاثیر کروناویروس بر مبتلایان به دیابت منتشر شد

3 ژوئن 2020 - یک مطالعه ی فرانسوی نشان می دهد که از هر ده بیمار مبتلا به دیابت که به علت کرونا ویروس 2 در بیمارستان بستری شده اند، یک نفر در طی هفت روز جان خود را از دست می دهد.

این جدیدترین تحقیقات حاکی از تأثیر منفی کرونا ویروس 2 بر مبتلایان به دیابت است، و نیاز به خودمدیریتی شدید دیابت نوع 1 و نوع 2 را برجسته می کند. متخصصان گفتند كه مدیریت سختگیرانه ی سطح قند خون، باعث بهبود نتایج افراد دیابتی مبتلا به كروناویروس می شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که شاخص توده بدنی(BMI) بالاتری دارند، به احتمال بیشتری در روز هفتم نیاز به ونتیلاتور دارند و یا جان خود را از دست می دهند. 89٪ از افراد مورد مطالعه مبتلا به دیابت نوع 2 بودند.

محققان نتایج یکهزار و 300 فرد مبتلا به دیابت را یک هفته پس از بستری در بیمارستان تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که نزدیک به 30٪ به یک دستگاه ونتیلاتور(تهویه ی مکانیکی) احتیاج داشته اند یا در طی هفت روز به دلیل بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

این یافته ها همچنین نشان داد 18٪ بیماران در این بازه ی زمانی به خانه باز گشته اند، اما خطر مرگ برای آن دسته از افراد مبتلا به دیابت که عوارض طولانی مدت مرتبط با دیابت را داشتند، دو برابر است.

این اولین مطالعه ای بود که به بررسی تأثیر کروناویروس بر افراد مبتلا به دیابت بستری پرداخته است.

گفته شده است که دلیل خطر بیشتر برای علائم شدید COVID-19 در افراد مبتلا به دیابت می تواند به کندتر بودن پاسخ آنها به این عفونت باشد زیرا سلولهای ایمنی کلیدی آنها برای حمل توسط خون به نواحی مورد نیاز، در چالش هستند. از آنجایی که اکثر بیماران از شروع علائم آنها، به مدت پنج روز در بیمارستان بستری بودند، احتمالاً 10 درصد در طی دو هفته از ابتلا به این بیماری درگذشته اند.

براساس نتایج بدست آمده، یک پنجم از افراد در طی 7 روز اینتوبه شدند و در زیر دستگاه تهویه ی مکانیکی قرار گرفتند، در حالی که میانگین این زمان یعنی از پذیرش در بیمارستان تا قرار گرفتن در زیر دستگاه تهویه برای افراد غیر دیابتی ، 12 روز است.

فقط 39 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در این مطالعه وجود داشتند و در این نمونه ی کوچک از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، هیچ مرگی به دلیل COVID-19 در بیماران زیر 65 سال مبتلا به دیابت نوع 1 گزارش نشد.

پروفسور Duncan Young ، استاد پزشکی مراقبت های ویژه از دانشگاه آکسفورد، گفت: در روز هفتم،  اکثر بیماران دیابتی مبتلا به کووید 19، هنوز در بیمارستان بستری بودند. میزان مرگ و میر 10.3 درصد بسیار پایین است و فقط شامل بیمارانی است که در روز هفتم جان خود را از دست دادند، احتمالاً تعداد بسیار بیشتری نیز پس از آن فوت خواهند کرد.

دکتر حاجیرا دامبا-میلر، گفت: اگر رگ های خونی توسط قند مسدود شوند، بدن نمی تواند خون را به جایی که به سلول های ایمنی برای مقابله با ویروس نیاز است، برساند. همچنین در پاسخگویی به عفونت کندتر عمل می کند. علاوه بر این، در طولانی مدت قند خون بالا به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند بنابراین سلولهای ایمنی نیز کار خود را بخوبی انجام نمی دهند.

پرفسور سارا هارپر، استاد پیری شناسی از دانشگاه آکسفورد ، اضافه کرد: مرد بودن، سن بیش از 70 سال، نمایه ی توده ی بدنی بالا و دیابت، همه خطر ابتلا به کووید -19، نیاز به مراقبت های ویژه و متاسفانه مرگ در اثر بیماری Covid 19 را افزایش می دهند. در واقع ، اینها همه عوامل خطر برای افزایش احتمال مرگ در میان علل دیگر هستند. داده های انگلیس نشان می دهد که صرف نظر از سن، ابتلا به دیابت خطر مرگ ناشی از این بیماری را دو برابر افزایش می دهد، اگرچه این خطر برای افراد جوان و میانسال بسیار ناچیز است.

به طور مشابه اضافه وزن خطر مرگ بر اثر کووید -19 را افزایش می دهد، به طوری که خطر مرگ یک مرد بریتانیایی دارای اضافه وزن یا چاق، که در اوایل دهه ی 60 زندگی خود است با یک مرد لاغر در که در اوایل دهه ی 70 زندگی خود می باشد، مشابه است. ما می دانیم که اضافه وزن باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

سخنگوی سیستم بهداشت ملی انگلیس گفت: خطر ابتلا به COVID-19 برای مبتلایان به دیابت واضح است، و NHS برنامه های دیگری را برای کمک به مردم و ایمن نگه داشتن آنها در دستور کار قرار داده است، از جمله دستورالعمل های بالینی برای بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و سایتهای آنلاین برای حمایت از مردم بمنظور تقویت مراقبت از خود و یک راهنمای جدید ویژه برای مشاوره و پشتیبانی از این بیماران. این تحقیق در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/june/analysis-reveals-concerns-over-coronavirus-impact-on-people-with-diabetes.html